The Art of Seeking Knowledge: Personal Library

[1]

Hadeeth Books and their Explanationsكتب الحديث وشروحها :

Many of the scholars and teachers will advise buying the best print of each of the well known hadeeth books. Unless your goal is to memorize those books, they may sit on your shelves all your life without being opened. Seriously. For a reference book, one may suffice with the single-volume “Kutub al-Sittah” publication by Dar-us-Salaam (one mammoth volume which contains all of the 6 books of hadeeth) or an electronic maktabah (like http://www.ahlalloghah.com/showthread.php?p=13461). But it is better to have the explanations (شروح) of those books that are numbered according to the original prints, that way you can still reference to the hadeeth number if needed and see the men of the sanad as well as an explanation of the hadeeth.

The Saheehain:

فتح الباري شرح صحيح البخاري – ابن حجر العسقلاني وللمتن: أي طبعة دار السلام أو بترقيم محمد فؤاد عبد الباقي

المنهاج شرح صحيح مسلم ابن حجاج للنووي دار المعرفة أو الكوكب الوهاج والروض البهاج في شرح صحيح مسلم بن الحجاج لمحمد أمين الهرري دار المنهاج طوق النجاة (26 مجلدة) أو شرح الأبي (جمع شروح من قبله وتعقب عليها) وللمتن طبعة دار طيبة

The Sunan:

عون المعبود شرح سنن أبي داود دار الحديث ولمتن محمد محي الدين عبد الحميد (نادر جدا)

تحفة الأحذية شرح سنن الترمذي دار الحديث ومتن بتحقيق بشار عواد أو أحمد شاكر

سنن النسائي بحاشية السيوطي والسندي دار المعرفة أو شرح محمد آدم الاثيوبي (20 مجلدات) دار ابن الجوزي ومتن دار المعرفة

Do note that the number of ahaadeeth in Al-Nasaa’ee that are not in Al-Saheehain are very few unlike ibn Maajah, Tirmidhi, or Abu Dawood. Point being, if you don’t want to shell out 500 riyals or whatever the cost is for this 20-vol collection, just for the benefits of a few extra ahaadeeth… unless you have a special reason for studying Sunan-An-Nasaa’ee on its own.

سنن ابن ماجه بحاشية السيوطي والسندي دار المعرفة ومتن بشار عواد

Other important Hadeeth compilations and explanations:

المصنف لابن أبي شيبه مكتبة الرشد (16 مجلدا) أو بتحقيق محمد عوامة (27 مجلدا) – لعله أكبر كتاب يجمع آثار الصحابة والتابعين من شتى الأبواب مع بعض المرفوعات

انظر عن تحقيق محمد عوامة: http://majles.alukah.net/showthread.php?t=4026   إلى الآن لا يوجد تحقيق ممتاز جدا لكن هذين جيد جدا

أو المصنف لعبد الرزاق الصنعاني المكتب الإسلامي – مثل السابق لكن نصف الحجم – وقد يستغني بالسابق عن هذا ولا عكس

أو الأوسط في السنن والإجماع والاختلاف لابن المنذر دار الفلاح (15 مجلدا) في أبواب الفقه فقط ولكنه جمع أكبر قدر آثار الصحابة والسلف في الفقه

كنوز رياض الصالحين (20 مجلد) لا يباع بل يوزع من قبل وزير     وإن لم: شرح رياض الصالحين لابن العثيمين طبعة دار الوطن (مؤسسة الشيخ ابن العثيمين)

جامع العلوم والحكم لابن رجب الحنبلي بتحقيق طارق عوض الله دار ابن الجوزي

شرح بلوغ المرام لعبد الله الفوزان أو لابن العثيمين  أو توضيح الأحكام للبسام    أو سبل السلام للصنعاني طبعة دار ابن الجوزي

الاستذكار شرح الموطأ (الإمام مالك) لابن عبد البر دار الغرب – وإن لم دار الفاروق – وإن لم مؤسسة النداء

Ibn AbdalBarr wrote an awesome sharh of Al-Muwatta’ called “Al-Tamheed” that has ever since been difficult to read due to its ordering, but gave great attention to issues of consensus and hadeeth studies. ibn Hajr benefitted a lot from al-Tamheed when doing fath-al-baaree. After complaints, ibn Abdil-Barr then did a new sharh, which was a summary of the previous yet with more fiqh attention and along the order of the original text of al-Muwatta’. About 90% of the narrations in Al-Muwatta’ are also in the saheehain. Of the remaining 10% extraordinarily little if anything passed by the 4 sunan.

الإعلام بفوائد عمدة الأحكام (عبد الغني المقدسي) لابن الملقن دار العاصمة

For this book and the one mentioned above it, I recommended the most expansive explanations. If you study the texts by yourself or teach them, then that is the best. If you just want to study them with a teacher and do not have time to read a very long explanation, then by all means, purchase a shorter one, like by Al-Bassaam (umdah and buloogh) or al-San’aanee (Buloogh).

نيل الأوطار شرح المنتقى من أخبار المصطفى (لمجد بن تيمية) للشوكاني بتحقيق طارق عوض الله (دار ابن عفان) أو صبحي الحلاق (دار ابن الجوزي)

If your interest is memorizing the hadeeth texts, then you have two options—one, as part of a dawrah, or using a published rendition of the Saheehain and memorizing by yourself/with friends. I prefer Salih al-Shaamy’s (5 volumes, “الجامع بين الصحيحين”) because he also followed it up with a 7-volume compilation of the 5 books of sunan (with al-Daarimee) and another 3-volume compilation of the zawaa’id of al-Musnad and al-Muwatta’ and his most recent 3-volume zawaa’id of Al-Bayhaqee’s Kubraa and a soon to be published 3-volume zawaa’id of Al-Mustadrak, Saheeh ibn Hibbaan, and ibn Khuzaimah. Saalih al-Shaamee also compiled a single volume work called “الوافي بما في الصحيحين” which contains all the ahaadeeth of Bukharee and Muslim without repetition of meaning—so for example, if two companions each had a hadeeth of the same topic with very little difference in the wording between each, he only records one for a total of about 2000 hadeeth. And for one who wants to continue upon that method—of zawaa’id without repetition of hadeeth, they can get Al-Shaamee’s books along with…

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد للهيثمي                إتحاف الخيرة المهرة بزوائد المسانيد العشرة للبوصيري دار الوطن (9 مجلدات)

Al-Haythamee compiled the zawaa’id of Musnad Ahmad, Musnad al-Bazzaar, Saheeh ibn Hibbaan, and the three different ma’aajim of al-Tabaraanee, published each one separately. Later on, he then put them all together in this collection and removed the isnads. There has not yet been published a good tahqeeq of this book as far as I have heard. There are separate collections of Ibn Hibbaan’s Zawaa’id and also al-Bazzaar’s zawaa’id which are better, however there is no publication in existence of the zawaa’id of Al-Tabaraanee mu’jam al-kabeer outside of this collection—which makes this collection very important, since al-mu’jam al-kabeer has not been completely published, some parts are still missing (the best copy so far by Hamdee al-Salafee, and some others have published some of the lost volumes). Also, there has yet to be published any zawaa’id from Hilyat al-Awliyaa (Abu Nu’aim) or Mushkil al-Aathaar (al-Tahaawee) or his musnad or Al-Sunan Al-Kubra (Al-Nasaa’ee) and many other hadeeth books, history or tafseer books, and books by hadeeth scholars about a single mas’alah/baab. Some mashaayakh (Adnaan al-Ar’oor among them) are collaborating in a projects to place the entire Sunnah in one collection, so far they have made over 40 volumes with over 200,000 hadeeth from over 400 different compilations. May Allah bless their efforts. There have been several doctorate/masters papers that gathered the zawaa’id marfoo’a from Musannaf ibn Abee Shaybah, Musannaf Abdur-Razaak, Sunan al-Daaraqutnee, and Sunan/Musannaf Saeed ibn Mansoor. Some scholars do not give too much attention to zawaa’id because most of them are weak.

الأمالي إلى زوائد المشيخات والآمالي لنبيل خرار دار أضواء السلف (8 مجلدات)

This author gathered zawaa’id (not present in the 6 books or musnad) from approximately 300 different hadeeth books! He intends after to work on the zawaa’id from books on a single topic or from a single companion. May Allah aid him in helping the Muslim ummah.

زوائد تاريخ البغداد لخلدون الأحدب دار القلم (10 مجلدات)

المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية لابن حجر العسقلاني بتحقيق سعد الشثري دار العاصمة/دار الغيث (19 مجلدا) ويغني عن إتحاف الخيرة

Ibn Hajr took the zawaa’id of 8 complete musnads (and 2 other incomplete ones) that are not present in the 6 sunan or Musnad Ahmad. Al-Busairee took zawaa’id from the same 10 books that are not present in the 6 sunan (without considering whether or not they’re in the Musnad)—so his work is twice as many hadeeth as ibn Hajr’s, plus Busairee made some fiqh comments from time to time on his ahaadeeth and commented on their strength and weakness. However, this publication of ibn Hajr’s work is truly amazing, with an extensive takhreej of each hadeeth, as well as mentioning the existence of other ahaadeeth with the same benefit/meaning and an excellent one-volume muqaddimah.

المقاصد الحسنة فيما اشتهر على الألسنة للسخاوي – يخرج جملة كبيرة من الأحاديث التي تستشهد بها العوام وقد جمع ما ذكره العلماء السابقون في هذا الموضوع

Hadeeth Science Introductionsعلوم الحديث :

السنة ومكانتها في التشريع الإسلامي للسباعي     القرآنيون وشبهاتهم حول السنة لخادم حسين إلهي بخش

تدوين السنة النبوية لمحمد مطر الزهراني                            السنة قبل التدوين لمحمد عجاج الخطيب

فوائد في علوم الحديث وأهله وكتبه للمباركفوري دار المنهاج (وقد طبع الكتاب ضمن المجلد الأول من شرحه على الترمذي تحقيقا سيئا جدا)         بحوث في تاريخ السنة للدكتور أكرم ضياء العمري                  دراسات في علوم الحديث لمحمد مصطفى الأعظمي

To be perfectly honest, I don’t know of any single book that mentions all or most of the different musnads that were ever written or other musannafaat that were ever written. So I’m hoping to fill in this space some time insha’Allah. The major purpose for knowing and having access to (not necessarily owning) dozens or even hundreds of old hadeeth books is for the sake of takhreej, and tracking the hidden defects of the hadeeth to distinguish the sound from the weak الباب إذا لم يجمع طرقه لم يتبين خطؤه . A secondary purpose is refuting the orientalists, since they will pour through these collections to find strange, weak or fabricated sayings and incidents that seem to cast doubt on what we know of Islam. If that’s not your goal—and it’s only the goal of a very small group of ‘ulamaa—then you could suffice with books of zawaa’id if you want to memorize a lot, or read through them in good order or collection of everything Sheikh al-Albaanee ever graded.

النهاية في غريب الحديث والأثر بتحقيق محمود خليل شيحا دار المعرفة (مجلدان) أو علي الحلبي دار ابن الجوزي (مجلد واحد كبير)  أو

روافد حديثية لمحمد بن عمر البازمول دار الاستقامة  — يتحدث عن أمور متنوعة تتعلق بعلوم الحديث والرجال والتخريج والشرح وفيه فوائد كثيرة في بعض القضايا التي تنازع فيها المتأخرون وقد لا توجد هذه الفوائد في الكتب سواه

Hadeeth Terminology and Sciences:

Hadeeth terminology is a knowledge tool but by no means the goal, so a student never wants to spend too much time with it, yet he wants to understand it well so as not to be a muqallid and thus be able to make tarjeeh when presented with conflicting views about an isnaad or raawee even if he doesn’t want to do tahqeeq of this science.

شرح البيقونية لابن العثيمين أو لابن جبرين أو لعبد الله البخاري

تيسير مصطلح الحديث لمحمود الطحان – ممتاز جدا مرتب كالنخبة فيمكن الاستغناء له والله أعلم            أو       شرح نخبة الفكر (للعسقلاني) لابن العثيمين أو لغيره—توجد شروح عديدة

As for Abdullah al-Bukhaari’s explanation of Al-Bayqooniyyah and AbdulKareem al-KhuDair’s explanation of al-Nukhbah… these two scholars explained beginner’s texts in a manner that could potentially challenge intermediate level students. Not for beginners. Yes, it is important to eventually know all the differences of opinion of the scholars in this, and the many other books in existences on every topic, because whenever a scholar uses a term, you have to know what he believes it to mean – however, from the fiqh of a teacher is teaching the students according to their level. If for some reason you wanted to study these two matn’s several times, then you could finish each one with the explanations of these two Shaykh’s, respectively.

الباعث الحثيث لأحمد شاكر مكتبة السنة أو دار المعارف

ثم إما أحد هذين:       تدريب الراوي للسيوطي دار طيبة             تحرير علوم الحديث لعبد الله الجديع

This two-volume book by al-Judai is considered to be one of the best things a contemporary sheikh has written on mustalah. Some people say, if you only study one single book on the subject (after a beginner’s matn of course), let it be this one, and you’ll likely not need to refer to anything else (unless you’re a specialist). However, if you choose to use this book, a couple readers have decided to do a good service to it by correcting a few small mistakes therein: http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=23126 and also thread number “72303”.

وإما أحد هذين:           فتح المغيث شرح ألفية الحديث (للعراقي) للسخاوي بتحقيق الخضير دار المنهاج 3 مجلدات – وإن لم مكتبة السنة     أو شرح ألفية السيوطي لعلوم الحديث لمحمد آدم الاثيوبي

وإما هذا:                  علوم الحديث لابن صلاح بتحقيق طارق عوض الله (وفيه شرحا ابن حجر والعراقي في 6 مجلدات) وقد شرحه حاتم العوني

There are two Alfiyah’s for ‘Uloom al-Hadeeth. The most famous, and first, is by Zain-ud-Deen al-Iraaqee and has a famous explanation by Al-Sakhaawee. As for Al-Suyootee’s alfiyah, it is considered to contain a lot more info and be composed more beautifully, but it has not received much attention.

شرح العلل (للترمذي) لابن رجب الحنبلي بتحقيق نور الدين عطر أو الهمام سعيد مكتبة الرشد (وهو ذو مقدمة عجيبة في علم العلل)

الجامع في العلل والفوائد لماهر الفحل دار ابن الجوزي (5 مجلدات) ممتاز جدا

العلل للدارقطني مؤسسة الريان

Rijaal: Books that list the hadeeth narrators along with the ruling upon them. Abdal-Ghanee al-Maqdisee wrote a book called: الكمال في أسماء الرجال detailing all that was said about the narrators of the six books of hadeeth, who they learned from and who took from them; then Al-Mizzi wrote التهذيب of it which was not an abridgment but a refinement, adding all the narrators that the compilers of the six books mentioned in other works of theirs (like for example Al-Shamaa’il by At-Tirmithi and Adab al-Mufrad by Bukhaaree) along with some corrections; and then Al-Dhahabi and others wrote abridgements/corrections/additions to that; and then came ibn Hajr who did the same thing and called it تهذيب التهذيب  and then again summarized it all down to the least you need to know for quick reference about the narrators of the books written by the authors of the six books and called it تقريب التهذيب. Unless you specialize in hadeeth studies, you may be okay with this last book of Ibn Hajr’s. If you want his second book, then the Mu’assah al-Risaalah print. If you want Al-Mizzi’s work, then the tahqeeq of Bashaar ‘Awwaad – there is an 8 volume edition and a 35 volume edition with many footnotes from the muhaqqiq up through volume 15 with additions from ibn Hajr and mention of the sources that al-Mizzi relied upon.

تقريب التهذيب للعسقلاني بتحقيق أبي الإشبال الباكستاني

علم الرجال نشأته وتطوره للزهراني

ضوابط الجرح والتعديل لعبد العزيز العبد اللطيف مكتبة العبيكان (النصف الثاني من الكتاب يشمل على تطبيقات مفيدة جدا)

التاريخ الكبير للبخاري 9 مجلدات

لسان الميزان لابن حجر العسقلاني طبعة 8 مجلدات. مع ذيل لسان الميزان لحاتم العوني دار عالم الفوائد – بهذا لن تجد راويا ضعيفا إلا وهو مذكور هنا.

الثقات لابن حبان

Al-Takhreej: the ultimate goal of hadeeth studies is finding all the pathways that a particular matn was narrated, their sources, and discerning the true matn and whether it is saheeh or not, so that the Ummah can benefit from what it contains of info and fiqh. Some ‘ulamaa did takhreej of the Sunan, like al-‘Awwaamah’s Abu Daawood, while others chose fiqh books. The authors here each choose a book of fiqh (for example, Shaykh al-Albaanee choose منار السبيل شرح دليل الطالب which is from the Hanbali madhhab) and graded all the ahaadeeth therein to the best of their knowledge. So these books simply list the ahaadeeth, one after the other (perhaps without even mentioning the fiqh issue it was used for) and mention which collections the hadeeth is found and sometimes the narrators’ status, and sometimes the grade of the hadeeth or chain. The most benefit from these books would be for studying the fiqh matn that it pertains to, or studying within that madhhab—since the evidence from book to book within a single madhhab will not differ tremendously, or at least looking at the strength of the evidences used by scholars of other madhaahib—and for that, one may suffice with a pdf of the book. I mention these books for benefit, but I don’t find too much benefit for spending money on them.

أصول التخريج ودراسة الأسانيد لمحمود الطحان

نصب الراية في تخريج الهداية (مذهب الحنفية) للزيلعي بتحقيق محمد عوامة        الدراية في تخريج أحاديث الهداية (الحنفية) لابن حجر العسقلاني

التلخيص الحبير تخريج أحاديث الشرح الكبير (الشافعية) لابن حجر العسقلاني دار أضواء السلف

If you decide you want to buy only one book of fiqh hadeeth takhreej, this is my recommendation. Why? Because Nasb-al-raayah is great, contains all the hadeeth fuqahaa’ of different schools use, but he only points to the source of those hadeeth, without grading them. As for this book by ibn Hajr, he also looks at tons of ahaadeeth used by fuqahaa of different schools but he actually grades them, weak or saheeh, etc. As for Shaykh Naasir’s book Irwaa’ al-Ghaleel, many people of knowledge have been critical of some things therein so I think it is best to leave that which is doubtful for that which has no doubt, even though some of his students have defended the work against much criticism. Moreover, shaykh Naasir did not grade every single athar or hadeeth in Manaar al-Sabeel (which is why there are other publications of “completions” for the takhreej of daleel al-taalib’s explanation).

إرواء الغليل تخريج أحاديث منار السبيل لمحمد ناصر الدين الألباني                     التحجيل من الأحاديث والآثار من إرواء الغليل لعبد العزيز الطريفي مكتبة الرشد مجلدان (قد فات الشيخ ناصر بعض الآثار فقام غير واحد على تخريج ما بقي وهذا منهم وكل واحد يكمل الآخر لكن لم يأت أحد بمثل ما جاء به الشيخ المجدد رحمه الله)

الهداية في تخريج أحاديث البداية (بداية المجتهد –المالكية 8 مجلدات) للغماري

سلسلة الأحاديث الصحيحة للشيخ محمد ناصر الدين الألباني وسلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة له – وقد طبعا مجرداُ من التعليل (الحكم فقط بلا تكلم عن الأسانيد) وكذلك كتاب بجميع ما حكم عليه الشيخ (10 مجلدات) ولكني لا أرى ذلك مناسبا لمن يريد أن يتجاوز مرحلة التقليد في التخريج، ويستفيد الطالب كثيرا من قراءة ما كتبه الشيخ في تصحيح الأحاديث وتضعيفها. وطريقته ليسة متشددة يضعف كل متن له مئات طرق بضعف يسير ولا متساهلة  يصحح كل ما ظاهره الصحة وباطنه معلول. ولكن هذه المجموعة التي حوت جميع ما حكم عليه قد يفيد الطالب كثيرا لأنها تشتمل على حوالي 30,000 حديث ويذكر الحكم عليه بالعلة ثم يحيل إلى مكان وجود الكلام المبسوط لدى الشيخ من خلال كتبه الأصلية.

 

History التاريخ والسيرة: Little has been written about how best to progress in Islamic history studies, but one should beware of authors who obtained their scholarship in Europe or have been affected by them. One manhaj which I like is reading a short history book on a topic to get a good idea about the main events and characters (even if in English), and then afterwards choosing a large volume about the topic and making that your “asl” source book and whenever you read anything new about the topic, write it in there on the sides. One also may benefit from: http://www.albasira.net/cms/play.php?catsmktba=2096, and http://www.albasira.net/cms/play.php?catsmktba=52 and download the tarseekh fee madkhal taareekh here: http://majles.alukah.net/showthread.php?t=13524. And it is good to have a paper that you memorize for every science (hadeeth, history, tafseer, qiraa’aat, nahw, adab, fiqh, usool, etc) with the names of the main individuals along with their primary locale and year of death.

منهج كتابة التاريخ الإسلامي لمحمد صامل السلمي – النصف الأول من الكتاب يسهب في ذكر فوائد دراسة التاريخ، والثاني يتحدث عن أقسام المؤلفات في التاريخ مع بيان أشهرها من كل قسم من القرون الثلاثة الأولى والتكلم عن الرواة وعدالة المؤرخين          أو الموقف من التاريخ الإسلامي وتأصيل الهوية لحامد محمد الخليفة دار القلم       أو أخطاء يجب أن تصحح في التاريخ لجمال عبدالهادي دار الوفاء أو ترسيخ المدخل إلى علم التاريخ لأكرم محمد زيادة الفالوجي (أصل الكتاب دورة في مركز الألباني بعمان ولم أجد بعد ولكن سمعت به)

ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين لأبي الحسن الندوي –  يبين ما للمسلمين من الأمور يفتخرون بها واعترافات الكفار لسمت الإسلام وأهله

حقبة من التاريخ للشيخ عثمان الخميس – تناول أحداث الفتن في أيام علي وحققها

زاد المعاد لابن القيم بتحقيق الأرنؤوط (مؤسسة الرسالة) والكتاب سيرة ومغازي وفيه كثير من الاستنباط الفقهي والفوائد العجيبة (وفيه الكتاب الطب النبوي)

السيرة النبوية في ضوء المصادر الأصلية لمحمد مهدي رزق الله   أو السيرة النبوية الصحيحة لأكرم ضياء العمري – لخص بحوثا علمية في بعض مراحل السيرة أشرف عليها

عصر الخلافة الراشدة لأكرم ضياء العمري رتبه على أبواب لا على الترتيب الزمني فيستفيد منه الخبير في بعض الجوانب لكن لا يصلح للمبتدئ أن يتخذه أصلا في قراءة                      أو الخلفاء الراشدون لمحمود شاكر     أو تاريخ الخلفاء الراشدين لمحمد صالح أبا الخيل دار التدمرية

البداية النهاية لابن كثير بتحقيق شعيب الأرنؤوط (دار ابن كثير) – وإن لم، بتحقيق التركي   والجزء في السيرة قد يكون أشمل ما ألف في السيرة سوى موسوعة السيرة

The manhaj of ibn Katheer in his history book, http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=121943. Personally, this is the book I take as an asl in history studies up till the end of the Prophet’s Life. For the khilafah rashidah and the Umayyad periods I like al-Sallaabi and al-Tabari. Afterwards, ibn al-Atheer.

الإصابة في تمييز الصحابة لابن حجر العسقلاني بتحقيق التركي 15 مجلدات أو محمود شيحا 4 مجلدات دار المعرفة  — الكتاب يذكر أسماء جميع من يقال فيه صحبة مع تصحيح ذلك وذكر بعض المعلومات تفيد الترجمة لا قصةً

سير أعلام النبلاء للذهبي بتحقيق شعيب الأرنؤوط (المؤسسة الرسالة 28 مجلدة)

كتب علي محمد الصلابي – السيرة، أبو بكر، عمر، عثمان، على، الحسن، الدولة الأموية، الدولة السلاجقية، دولة المرابطين والموحدين، الدولة العثمانية، والدولة الزنكية، الدولة الفاطمية، الحركة السنوسية في أفريكيا… الشرف و التسامي بحركة الفتح الاسلامي

Al-Dawlah al-Ummawiyyah contains his books on Muawiyyah and Umar bin AbdulAzeez. The Zinkiyyah book contains the small booklet “AbdulQaadir Al-Jeelaanee”. The Sanoosee movement book contains his small booklet on Umar al-Mukhtaar.

التاريخ الأندلسي للحجي          أو   الدولة الإسلامية في الأندلس لمحمد عبد الله عنان     أو كتب عبد العزيز السالم

حاضر العالم الإسلامي وقضاياه المعاصر لجميل محمد عبد الله المصري

For a computer program of this book: http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=200230

تاريخ العرب المعاصر أو تاريخ كل العرب الحديث والمعاصر

مقدمة ابن خلدون

معجم قبائل العرب – مؤسسة الرسالة 3 مجلدات  وشجرات ابن حزم الأندلسي في الأنساب مفيدة

And there are introductory books about lineage as well, like:

سبائك الذهب في معرفة قبائل العرب

أو بلوغ الأرب في معرفة شعوب الأرض وقبائل العرب