The Art of Seeking Knowledge: Personal Library

Quranic Studiesمكتبة التفسير وعلوم القرآن

كتب علوم القرآن:

المحرر في علوم القرآن لمساعد الطيار

دراسات في علوم القرآن لفهد الرومي

Uloom al-Qur’an books are many. The two listed here are very good, contemporary, and with salafy aqeedah. Mabaahith by Mannaa’ al-Qattaan and Manaahil al-Irfaan were both written specifically as university curriculums. Manaahil has good chapters on the orientalists and Khalid al-Sabt has done a correction of the errors of that book—so his copy would be nice. As for al-Judai’s Al-Muqaddimaat al-Asaasiyyah fee uloom al-Qur’aan… in addition to typical Uloom al-Quran topics, he gathers a bit of everything else tied to Qur’an—including tafseer history, biographies of the 10 reciters, even mushaf etiquette. But for that topic, one could get المتحف في أحكام المصحف للرشيد. As for al-Itqaan by Al-Suyootee and al-Burhan by Al-Zarkashee… these are for researchers, they differ from the other books in the large amount of Arabic language subject matter, like morphology in the Qur’an and pronouns in the Qur’an, etc. There have been some books written recently which attempt to combine and/or compare the two which may be worth getting. In spite of that, they are both very good books to benefit from, and I don’t think a western student could live without itqan. I only mention Burhan for benefit, but Itqan is the best by far.

الإتقان في علوم القرآن للسيوطي طبعة مجمع ملك فهد 7 مجلدات وتوجد طبعة بتحقيق الأرنؤوط مجلد واحد

البرهان في علوم القرآن للزركشي طبعة 5 مجلدات

 

علم التجويد:

المنظومة المقدمة فيما يجب على قارئ القرآن أن يعلمه لابن الجزري بتحقيق أيمن سويد وللمظومة شروح عديدة ومن أشهرها: الدقائق المحكمة في شرح المقدمة لزكريا الأنصاري أو شرح المُلا علي القارئ  أو شرح خالد الأزهري   أو شرح غانم القدوري (شرح طويل يهتم بعلم الأصوات وذو مقدمة طويلة وتحقيق ممتاز للمنظومة ولكن الشارح يقتصر عن تحقيقه بعد النصف الأول من الشرح فالأخير يشبه أي شرح آخر وإن كان النصف الأول ممتاز جدا فائق)

السلسبيل الشافي (هذه المنظومة أكمل منظومات علم التجويد وقد نظم صاحبها التعريفات أيضا وإن كانت أكثر من مائتي بيت ولكن جدتها منعتها من كبير الشهرة وكثير الشروح)

هداية القاري لتجويد كلام الباري لعبد الفتاح المرصفي دار طيبة أو مكتبة الفجر      أو غاية المريد في علم التجويد لعطية نصر       أو أحكام قراءة القرآن للحُصري        أو حلية التلاوة لرحاب شققي

التبيان في آداب حملة القرآن للنووي وفد حققه عبد القادر الأرنؤوط

If someone wanted to go further behind the science of tajweed, they may look to one of the books about ilm al-aswaat (phonetics) like المدخل إلى علم أصوات العربي لغانم الحمد. .

Also, منار الهدى في بيان الوقف والابتداء لأحمد الأشموني    وإقراء القرآن الكريم (في كيفية تلقي القرآن عند السلف) لدخيل ابن عبد الله الدخيل

علم القراءات:

حديث الأحرف السبعة لعبد العزيز القارئ  — يجمع روايات الحديث المشهور وما نسب العلماء إليه من المعاني – ممتاز جداً – ثم يوضح العلاقة بين الأحرف والقراءات والمصاحف العثمانية ويتخلص برأي جديد جامع بين بعض آراء السابقين  وفيه مقدمات حسنة لعلم القراءات بمعلومات مهمة لا تجدها في غيرها من المقدمات

المدخل إلى علم القراءات لشعبان إسماعيل

شرح الشاطبية

شرح الدرة المضية

البدور الزاهرة لعبد الفتاح القاضي  — الكتاب يعين من أراد الإجازة في القراءات العشر الصغرى

مصحف القراءات العشر المتواترة )الصغرى( دار ابن الجوزي

الكامل المفصل في القراءات الأربعة العشر (مصحف) دار الإمام الشاطبية للشعراوي

النشر لابن الجزري

Note: there is what is called the Qiraa’aat al-Asharah al-Sughraa (which is covered in the first book and consists of the famous “7” plus 3 others added on) which are called “by tareeq al-shaatibiyyah” and the Kubraa (which is covered in the second book) and is called “by tareeq al-tayyibah” which is what this book is about. So any book that discusses the 10 modes of recitation, if it mentions “tayyibah” it’s referring to the kubraa which encompasses everything; otherwise, if it’s referring to the shaatibiyyah tareeq, then it’s the sughraa.

As for what is known as the “14”, then this refers to 4 extra modes of recitation which are considered “shaadhah” because they are not mutawaatir but are still passed on by some mashaayakh, although not recited by during prayers. Then there are other recitations which are referred to as shaadh, but are not passed down because the sanad is totally lost and/or they do not agree with the Uthmani script, and the easiest way to learn about those is by reading about them in tafseer books.

إتحاف فضلاء البشر

شرح طيبة النشر للنويري

اللهجات العربية في القراءات القرآنية  لعبده الراجحي

 

في رسم المصحف: http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=199206 ولغانم قدوري حمد كتب في النقش القديم والمقارنة بينه وبين المصاحف القديمة كي يعرف الفرق بينهما وليعلم أن كتابة المصحف توقيفية وتذكرْ أن ابن تيمية وصف خط المصحف أنه من أعظم القربات.

منظومة المحتوى الجامع رسم الصحابة وضبط التابع لطالب عبد الله الشنقيطي

مورد الظمآن

منظومة عقيلة أتراب القصائد في أسنى المقاصد للشاطبي بتحقيق أيمن سويد وشرحها للسخاوي بتحقيق الطاهري مكتبة الرشد

ناظمة الزهر في عد الآي و السور للشاطبي

 

Tafseer التفسير :

As long as you’re sitting at your computer and the internet is working, you can save yourself the search through volume after volume of tafseer book for one single hadeeth or the like by going to: www.altafsir.com which has most well known books of tafseer of all different sects at your fingertips. For any questions about tafseer and books on uloom al-Qur’an: http://www.tafsir.net/vb/. And for a computer program http://www.ahlalloghah.com/showthread.php?t=2599

Many mashaayakh suggest a “3-step program” for tafseer studies (2 for those not specializing). The first is reading a tafseer with 2 ingredients: re-worded meaning and grammar, and if one wanted to add a bit extra like فوائد تربوية, then they could read of from a tafseer like Abu Bakr Al-Jazaa’ires أيسر التفاسير. The second stage involves wide reading of the famous tafseer books and studying the principles and the methodology of each. At this stage, one should not simply read several tafaaseer, one after the other, from beginning to end. Rather, a person should take the method of the sahaabah, by reading them, verse by verse, or ten by ten. You could compile all of the benefits together in your own tafseer review notebook, or choose a tafseer and write the extra benefits along the sides from others (my preference). And do not forget: whenever you learn something new about the meaning of an ayah—even if you hear it during jumu’ah khutbah or during casual talk or a tawheed or fiqh dars, go to the tafseer of that ayah in your source book and write it immediately before it’s forgotten and mention the reference for it. The third stage, for those specializing in tafseer and may even want to compose their own tafseer, would be critical reading and research from the original sources (i.e. where did the mufassireen originally look from) of hadeeth books, nahw/balaagah, old dictionaries, etc. And Allah Knows best. It is more important for a student to pick one of the proven manhaj’s in studying a science than to spend too long choosing/researching different manaahij.

حاشية عبد الرحمن ابن القاسم على مقدمة التفسير أو شرح سعد الشتري على مقدمة التفسير

Ibn Taymiyyah was a pioneer in writing an introduction to tafseer studies. His intro is geared towards correctly understanding what the salaf said in tafseer of an ayah and choosing the right tafseer to read among other things. But like most books that pioneer a new subject matter, it is lacking. However a student should definitely read it as it contains great benefit and acquaints you with his style. It is in volume 13 of the fataawaa compilation. Musaa’id al-Tayyaar also did a sharh of it which is excellent, full of benefits and examples from many tafaaseer and advice for beginning students in tafseer studies. As-Suyootee also wrote a small 4-page piece about tafseer as part of a treatise on 14 different sciences a student must learn. However, he covers some things that have no connection with tafseer at all, like tajweed, and other issues with little benefit in knowing them, and then Usool fiqh subjects, but he did mention, very importantly, the conditions for validity of a “Qiraa’ah” however you’d be better off getting that from books about the qiraa’aat. Ibn Uthaymeen’s booklet is the latest, the easiest to understand, the best order, and is self-explanatory, as he mentions an example for everything, and he covers many more subjects than ibn Taymiyyah including topics from Uloom al-Qur’an in the beginning. However, Abdur-Rahmaan al-Qaasim’s intro here covers the most by far, even covering what passed by the rest on how to believe in the Qur’an correctly (although this is an aqeedah topic), and is the best choice for someone to study with a sheikh (since many subjects he only touches without mentioning examples).  One subject ibn Uthaymeen mentioned in some depth not covered by anyone else was about translation of the Qur’an—very important, but this is also present in books on uloom al-Qur’an. If you only purchased one book on this topic (intro to tafseer studies) then it must be Musaa’id al-Tayyaar’s booklet: فصول في أصول التفسير. His booklet, although short paperback (دار ابن الجوزي), contains all the tafseer benefits of the other intro books as well as the many uloom al-Quran books that mentioned principles of tafseer. Not only that, but he disregarded the subjects that have nothing to do with tafseer like faith in the Quran or translation of the Quran. Plus, he included bits about qawaa’id and kulliyyaat and tarjeeh… very very good. All about tafseer, and nothing that has little to do with tafseer of uloom al-Quran—the best summary for a student. The other booklets, by ibn Taymiyyah, ibn al-Qaasim, Suyootee, and ibn al-Uthaymeen… I only recommend for faa’idah and could be good for teaching the laymen, especially ibn al-Uthaymeen’s, but this last one is the best for students and serious tafseer readers.

قواعد التفسير لخالد السبت دار ابن عفان (إن لم تجده في غيرها) وابتداءً: التعليق على القواعد الحسان(للسعدي) لابن العثيمين دار ابن الجوزي – كتاب جيد مليء بتأملات في معاني القرآن ولكن في تسمية كثير منها “قواعد” نظر بل القواعد فيها قليلة جدا لكن الكتاب جيد لتدريس العوام بلا شك

قواعد الترجيح عند المفسرين لحسين الحربي – وقد اختصره أيضا في مجلد لطيف

دراسات في التفسير الموضوعي للألمعي (المقرر عند كلية القرآن بالمدينة)     أو التفسير الموضوعي بين النظرية والتطبيق لصلاح الخالدي       وأوسع ما ألف في الباب: التفسير الموضوعي لزيد عمر عبد الله العيص مكتبة الرشد

دفع إيهام الاضطراب عن آيات الكتاب للشنقيطي دار عالم الفوائد – فعل نحو ما فعل الطحاوي في شرح مشكل الآثار وفي نفس المجلد رأيه في المجاز في القرآن

التفسير اللغوي لمساعد الطيار دار ابن الجوزي – عن تفسير مفردات القرآن تاريخا وطرقا

التفسير والمفسرون لمحمد حسين الذهبي  — لم يصنف غيره في المادة في ما أعرف، والمؤلف هنا يعد الأشاعرة من أهل السنة

التبيان في أقسام (أو أيمان) القرآن لابن قيم الجوزية دار عالم الفوائد

مفردات ألفاظ القرآن لراغب الأصفهاني دار القلم – ممتاز جدا

المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الكريم دار المعرفة

This is the best online Qur’an searcher I’ve found: http://www.searchtruth.com/search.php however I can say that the book here is much better.

ترجيح أساليب القرآن على أساليب اليونان لابن الوزير مؤسسة المختار

 

Tafseer teacher Muhammad Ayoub told us 8 primary ingredients that make up tafsir are as follows—and some tafaaseer have more or less of these ingredients than others based on the intent, or level of knowledge of the mufassir or his level of energy when compiling, as many long books of tafseer, fiqh, and otherwise may begin with one all-encompassing methodology but gradually slacken near halfway.

المعنى الإجمالي; وشرح الغريب; وأوجه القراءات ومعانيها; وسبب نزول الآية; والتناسب بين الأية والتي قبلها وفي السورة; وإعراب الآية مع الإعجاز البلاغي; والأحكام الفقهية والعقدية المستنبطة من الآية; والفوائد العامة المستفادة من الآية.  كل ذلك مع إظهار الآيات والآثار المتعلقة بالآية في السورة إما تعلقا مباشرا كتفسير الصحابي للآية مثلا أو تعلقا غير مباشر مثل جمع الآيات والأحاديث دات الصلة.

التفسير الميسر بطبعة مجمع الملك فهد – يهتم بالمعنى الإجمالي فقط ولكن قد جاء بما يطابق كل كلمة في القرآن ولم أر متخصصا خبيرا ينصح بغيره من التفاسير الإجمالية على هذا

تيسير الكريم الرحمن تفسير كلام المنان لعبد الرحمن السعدي دار ابن الجوزي (الطبعة ذات أربع مجلدات) اختصار تفسير السلف بفوائد جمة

تفسير القرآن العظيم لابن كثير دار عالم الفوائد (15 مجلدة)– وإن لم دار طيبة (5 مجلدات) أو مكتبة أولاد الشيخ أو دار ابن الجوزي  – يهتم بالمعنى الإجمالي والآثار والفقه وقليلا من النحو والقراءات. وهو أفضل التفسير بالسنة فمثلا إذا مرت آية تذكر رحمة الله فيأتي ابن كثير بأحاديث تتحدث عن رحمة الله وإن لم يكن المقصود وراء تلك الأحاديث تفسير هذه الآية بذاتها. وكذلك يفعل بالآيات ذات معان أو نسق متشابه. ففيه – مع آثار ضعيفة كثيرة – فوائد ليست عند غيره رحمه الله

The most praised abridgement of ibn Katheer is called “Fath al-Qadeer” (not to be confused with tafseer al-Shawkaanee)—however, some of the ulamaa enjoy giving sharh of al-Misbaah al-Muneer in particular and that is the source for the Dar-us-Salaam English translation.

جامع البيان لتأويل آي القرآن للطبري  بتحقيق التركي (دار عالم الكتب 26 مجلدات) أو تحقيق أحمد شاكر (مع الحكم على الأسانيد إلى سورة إبرهيم) – تفسير سلفي كبير يهتم بتفاسير السلف مع وجوه القراءات والإعراب والفقه والمعنى الإجمالي

الجامع لأحكام القرآن للقرطبي بتحقيق التركي مؤسسة الرسالة (26 مجلدة)  (حافل في الفقه، والإعراب والقراءات والآثار، وبعض المناسبات والفوائد – يفتقر إلى المعنى الإجمالي ولكنه ييين المعنى من خلال الإعراب) والمؤلف أشعري رحمه الله وغفر لنا جميعا. وفيه بعض الأحاديث الضعيفة فانتبه. وقد اتعمده الشيخ ابن العثيمين كثيرا.

ولمن يستزيد في كتب التفسير وقد تعمق في الدراسات العقدية

روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني للآلوسي (الحنفي) مؤسسة الرسالة (30 مجلدة) – يهتم بجميع العناصر مبسّطاً وقد جاء بأهم ما في تفاسير الزمخشري والرازي (حتى تفسير الآيات الكونية العلمية) والبيضاوي وأبي سعود وأبي حيان والدر المنثور مع إضافة مباحث فقهية بلا تعصب وقد احترم القراءات وقيد بعض الإشارات القياسية لا الصوفية الغالية لكن المؤلف قد غير الأسلوب بعد النصف الأول وأقل نشاطه واقترب إلى العقيدة السلفية أكثر أيضا

فتح القدير الجامع بين فنيَ الرواة والدراية للشوكاني بتحقيق محمد صبحي الحلاق دار ابن الجوزي (جمع جميع العناصر بالتوسط) ممتاز جدا وهو أقرب إلى العقيدة السلفية

NOTE: there has yet to be written by a scholar with the Salafi aqeedah a giant and beautiful tafseer covering all the important ingredients of tafseer.  Shaykh Al-Hararee in Makkah wrote a tafseer called “حدائق الروح والريحان في روابي علوم القرآن” that would seem to fill this void in the tafseer books of Ahlus-Sunnah (33 volumes!) However, some readers have criticized it in that the author simply compiled what others had previously written in an incredibly dry style (that takes much of the enjoyment out of reading) without much referencing—which of course is extremely important for students. And Al-Qaasimee wrote a tafseer about 150 years ago combining the quotes of ibn Taymiyyah and ibn al-Qayyim in it to make it seem like as if they came together to give a tafseer of the Qur’an however his tafseer is not free from criticism in other issues. But is it better than recent efforts to make “ibn Taymiyyahs Tafseer” or “Ibn al-Qayyim’s Tafseer”? Doubtful, but because he used the speech of both (rather than one or the other) it definitely has its strong points.

أضواء البيان لمحمد الأمين الشنقيطي دار عالم الفوائد – وكذلك ما حرره خالد السبت من مجالس الشنقيطي في التفسير بعنوان “عذب المنير”

معالم التنزيل للبغوي دار طيبة (4 مجلدات كبيرة وعلى الغلاف “تفسير البغوي”)

التحرير والتنوير لمحمد ابن عاشور مؤسسة التاريخ العربي 30 مجلدا (يهتم بالإعجاز والمناسبات والأحكام وبعض الآثار) والمؤلف أشعري

الدر المنثور في التفسير بالمأثور للسيوطي دار عالم الكتب  — لا توجد فيها سوى روايات (لا إعراب لا معنى إجمالي ولا غير) لكن آثار كثيرة جدا جدا فالاهتمام به واجب لمن أراد تفسير القرآن

البحر المحيط لأبي حيان الأندلسي (عمدة في القراءات حتى يجمع في موضع واحد عشرات قراءة!)

البسيط للواحدي – أطول تفاسيره الثلاثة من طبعة جامعة الإمام

Download link of it here: http://www.ansaaar.com/vb/showthread.php?t=80817 more info: http://www.tafsir.net/vb/tafsir441/

نظم الدرر في التناسب بين الآي والسور دار الكتاب الإسلامي والمؤلف قد ربط التناسب بين كل كلمة مع الأخرى بأسلول ممتع وفتح كثيراُ من أسرار القرآن أو دار الكتب العلمية لأن الأول غال جداً

In one book, Shawkaanee said whenever something of the Qur’an’s meaning remained obscure to him and he could not find it in any tafseer, he could always find it here.  Even though elsewhere, he and other mufassiroon generally think a lot of this has takalluf and ta’assuf, wallahu a’lam.

التفسير المنير لوهبة الزحيلي – دار الفكر 16 مجلدات – تفسير معاصر موضوعي وجاء ببعض نماذج من العناصر الثمانية لكل مقطع من الآيات في موضوع معين – والمؤلف أشعري متعصب

تفسير عبد الرحمن الجنكة الميداني – تفسير تدبر تربوي من الداعية الكبير حسب ترتيب النزول لا ترتيب المصحف ولم يكمله فيما أعلم – وقد اختصره مجد مكي في مجلد واحد على هامش المصحف وسماه: المعين على تدبر الكتاب المبين. ممتاز جدا منصوح به.